Web municipal del poble de l'Alcúdia

PortadaEl Poble de l'AlcúdiaTurismeRutesRutes naturals

Rutes naturals

RUTA PARATGES-RUTES MEDIAMBIENTALS A LA RIBERA

L'Alcúdia participa en el programa PARATGES-RUTES MEDIAMBIENTAL DE LA RIBERA, des de la primera edició.
Són Rutes Mediambientals organitzades pel Consorci de la Ribera, un programa de visites guiades a Paratges Naturals o zones de gran valor mediambiental de la comarca de la Ribera del Xúquer.
Mitjançant aquest projecte es pretenen potenciar l'atractiu turístic de les zones de gran valor paisatgístic i mediambiental de la nostra comarca, al mateix temps que sensibilitzar i educar a la població en el respecte a la natura, fomentant així un Turisme més Sostenible.

Un programa patrocinat per l'Agència Valenciana de Turisme i València Turisme Diputació de València), Pla de dinamització i governança turística.
El programa “PARATGES”, inclou visites a paratges naturals de la Ribera, oferint l’oportunitat perfecta per a conéixer els espais naturals la Ribera del Xúquer.
Les visites són gratuïtes.
La ruta ambiental PARATGES a l'Alcúdia consisteixen en un passeig per l'entorn d’un paratge natural de l’Alcúdia per conéixer el paratge, alguns dels seus hàbitats i les espècies que hi viuen.

SENDA DELS BARRANCS DE L'ALCÚDIA

La Senda dels Barrancs et sorprendra, passeja'ls i cuida'ls

L'Alcúdia és un poble amb un paisatge eminenment agricola, on els tarongers, les bresquilleres, els caquiers i els arbres fruiters, junt als cultius de verdures, magens i sequies conformen un paisatge molt ric i canviant en les diferents èpoques de l'any. El terme és practicament pla,amb una morfologia feta per les aportacions de terres que han portat el Xúquer, el Magre i, sobretot els barrancs que baixen de les muntanyes més proximes.

Per aquestos barrancs s'escorren aigues, terra, pedres... però també herbes i arbustosde diferents ecosistemes i habitats que acaben combinats amb altres plantes propies de cultius del regadiu que els envolta. Es per aixo que la riquesa botànica d'aquest sender és important, al mateix temps que fràgil, i amb molta limitació d'espai.

El sender dels barrancs de l'Alcúdia vol oferir-vos tota esta valuosa riquessa botànica en un mateix lloc, tan poc valorat, encara que envoltat d'un paisatge agricola de sequies per on corre l'aigua i dibuixat per les tradicionals i menudes parcel·les que ens mostren una gran varietat de cultius, colors i sensacions, i tot ben aprop de poble.

Dades técniques:

Distancia: total 8 km
Dicultat: baixa-mitja
Desnivell: 63m
Temps aproximat: 2h 30m

DESCRIPCIÓ DEL RECORREGUT

El sender começa en el centre del poble, Plaça del País Valencià, on trobarem un cartell informatiu a la paret de la Casa del Llaurador, eixirem cap a l'esquerra del cartell, seguint la senyalitica fins a l'antiga plaça de la Malba i creuar les vies del tren per un pas inferior, on continuarem direcció nord, seguint les marques adosades a les faroles, fins arribar a un pal de fusta per on entrarem a l'esquerra per un cami de terra dins la partida dels Heretats, i ja rodejats de camps de cultiu, passarem per damunt de la senda de les Heretats, despres per dins del barranc de l'Estepar i el cami senyalat com a Riu-rau fins arribar barranc de la Devesa. Asi mateix anirem cap a l'esquerra uns 200 metres fins al barranc del Barranquet, on contunuarem aigues amunt fins a la capsalera del barranc de Matamoros, on girarem cap a l'esquerra per agafar el barranc de Piquetes, on continuarem pujant fins al cami d'Alberic.Seguints els pals de fusta fins entrar de nou al barranc de Matamoros, on pujarem per dins al barranc creuant el cami de Xativa i el cami del Paradis fins al canal Xúquer-Túria

Poc abans del pont abandonarem la senda cap a la dreta per agafar un cami asfaltat durant uns pocs metres i després girar a la dreta per un cami de terra que puja fins a la casa del corral de Rafel on acaba la senda

Sender botànic Joan Pellicer/Corral de Rafel

Sender del Riu Magre/Zona d'oci

Es tracta d’un sender senyalitzat. Aquest, transita per l’interior del Riu Magre i està pensat per a fer excursions amb col·legis i altres col·lectius, els quals no necessiten tenir una perfecta forma física. Es per aquest motiu que, es podria dir, que es tracta d’una ruta senzilla, sense gaire dificultat i poc de desnivell.

El bosc ripari hi queda ben representat; hi trobarem salzedes, omedes, alberedes i xopades. En aigües tranquil·les i de poca fondària, els canyissars, bogars i mansegars; i als fangars de vora riu, els entapissats de vegetació herbàcia. Moltes zones riberenques constitueixen un element fonamental per a certes aus migratòries, en forma de dormidors o com a refugis d’hivern, per a les aus aquàtiques i per a multitud d’ocells insectívors procedents de terres fredes del centre i nord d’Europa.